16. tammikuuta 2015

Saksa on paska maa, vai miten se meni

Olen käynyt Saksassa kolme kertaa. Kerran Berliinissä (vuonna 2010), kerran Hampurissa (2014) ja kaksi kertaa Bremenissä (2012 ja 2014). Toinen Bremenin vierailuista oli samalla reissulla kuin Hampurin-visiitti. Näistä reissuista Berliini oli myös ensimmäinen kohde, johon lähdin itsenäisesti kaverin kanssa, ilman opettajaa ja koululuokkaa. Tuolloin olin juuri saanut hyväksymiskirjeen Tampereen yliopistosta. Pääsin opiskelemaan saksan kieltä, ja halusin ehdottomasti käydä ennen opiskelujen alkua maassa, jossa kieltä puhutaan. Vaikka sittemmin olen vaihtanut pääainetta toiseen kieleen, suomeen, olen yhä sitä mieltä, että Saksa on kiinnostava maa. 

Holokaustin muistomerkki, Berliini

Saksassa matkustaminen on ollut minulle aina helppoa, koska pystyn kommunikoimaan paikallisten kanssa melko hyvin heidän omalla kielellään. Luulen kuitenkin, että jos ei osaa sanaakaan saksaa, voi matkailijalla olla välillä vaikeampaa, sillä oman kokemukseni mukaan monet saksalaiset puhuvat yllättävän huonosti englantia. Tai jos he sitä osaavatkin, eivät silti halua käyttää sitä. Eivät saksalaiset ole lähelläkään sitä, miten ranskalaiset minun havaintojeni mukaan vierastavat englantia, mutta jonkin verran kuitenkin. Minulla olisi hyvinkin paljon sanottavaa vierailemieni maiden ihmisten kielitaidosta, joten ehkä kirjoitan siitä ihan erikseen. Kuitenkin saksalaiset ovat yleisesti hyvin ystävällisiä ja haluavat auttaa matkustajaa, vaikka sitten ilman yhteistä kieltä.

Saksalla on maine maana, jossa kaikki toimii juuri niin kuin pitää. Tämän väitteen voin minäkin allekirjoittaa. Jo yksi päivä Saksassa totuttaa luottamaan mm. S- ja U-Bahnien aikatauluissa pysymiseen. Jos juna sattuu olemaan parikin minuuttia myöhässä, huomaa heti ärsyyntyvänsä.
Vaikka Saksassa asiat hoidetaan sääntöjen mukaan ja kaikki on järjestyksessä, ei se tarkoita etteikö tilanteen mukaan voisi tehdä kompromisseja. Kun olin viime syksynä Hampurissa, meitä oli kolmen täyden dormihuoneen verran tamperelaisia roller derbyn pelaajia samassa hostellisssa samalla varauksella. Aamupalalle mennessä ei meitä ensin suostuttu päästämään syömään, ellemme tulisi koko reilu kaksikymmentä henkeä samalla kertaa. Tästäkin onneksi selvittiin puhumalla ja henkilökunta suostui kompromissiin, vaikka se olikin heidän tavallisten käytäntöjensä vastaista. Apua saattoi tosin olla siitä, että vaihdoimme kielen englannista saksaan. Heti alkoi henkilökunta olla yhteistyökykyisempää ja nälkäiset pääsivät aamiaspyödän ääreen.

Toisin kuin muutamissa muissa paikoissa, en ole koskaan pelännyt liikkua pimeän aikaan saksalaisissa kaupungeissa. Olen kävellyt iltamyöhään yksin Bremenin ja Hampurin kaduilla. Tietenkin käytän järkeä enkä mene pienille syrjäkaduille yksin (äiti huom. jos luet tätä!). Hampurissa kuljin keskustassa vielä pimeälläkin, mutta esimerkiksi Reeperbahnille en lähtenyt illalla, vaan hoidin "pakollisen" vierailun päiväsaikaan, koska olin liikkeellä yksin. Minulta siis jäi Hampurissa näkemättä kuuluisa Reeperbahn illalla, joten moni voisi sanoa, etten ole nähnyt todellista Hampuria. Itse olin matkaani oikein tyytyväinen ilman maksullisten naisten näkemistäkin.  Sen sijaan keskusta-alue tuli minulle tutuksi ja istuskelin paljon Binnenalsterin rannalla katsellen ihmisiä.

Binnenalster, Hampuri

Matkani ovat painottuneet Pohjois-Saksaan, joka on tyyliltään mielestäni jopa hieman skandinaavinen. En ole nähnyt Saksassa tyypillisiä keski-eurooppalaistyylisiä vanhojakaupunkeja kuin yhden. Bremen on entinen hansakaupunki ja sen vanha keskusta on arkkitehtuuriltaan kaunis. Satuimme äitini kanssa sinne vuonna 2012 juuri lokakuussa, jolloin kaupungissa järjestetään Freimarkt. Tapahtuma vetää vuosittain lähes neljä miljoona vierasta ja onkin Pohjois-Saksan suurin festivaali. Vanhankaupungin pääkadulla kulki erilaisia kulkueita ja yritykset esittäytyivät omissa kojuissaan. Vanhankaupungin aukiolla oli tivolilaitteita ja herkkukojuja. Tunnelma oli mahtava. Luulen, että samanlaista tai vieläkin huikeampaa tunnelmaa voisi löytää saksalaisilta joulumarkkinoilta. Joskus haluan vielä päästä eteläisempään Saksaan, vaikka juuri joulumarkkinoiden aikaan. Saksa on suomalaiselle halpa maa ja sinne on hyvät lentoyhteydet, joten olen varma, että päädyn sinne jatkossakin useamman kerran.

Bremenin vanhakaupunki Freimarktin aikaan
Jos joku haluaa seurata minua Bloglovinissa, se onnistuu klikkaamalla tästä: Follow my blog with Bloglovin

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti